Odpowiednio przygotowany zimowy sprzęt sportowy jest jednym z podstawowych warunków bezpieczeństwa i komfortu jazdy, postępów w nauce i doskonalenia techniki. Wie o tym każdy, kto przynajmniej raz zasmakował jazdy na nartach czy desce z tępymi krawędziami po zmrożonym stoku czy z nienasmarowanymi ślizgami, do których lepił się śnieg.
Częste zdanie wypowiadane przez początkujących narciarzy: „nie chcę jeździć na posmarowanych nartach, bo boję się prędkości” jest z psychologicznego punktu widzenia uzasadnione, jednak patrząc z zewnątrz od strony bezpieczeństwa sprawa wygląda zupełnie inaczej. Odpowiednio nasmarowane narty po prostu łatwiej ślizgają się po śniegu, dając się lepiej manewrować, obracać, jazda staję się płynniejsza a tym samym nasze stawy są zdecydowanie mniej narażone na przeciążenia i urazy.
To samo tyczy się ostrości krawędzi. Jeżeli narty dają nam pełną przyczepność na twardym śniegu czy lodzie, również czujemy się bezpieczniej, możemy cieszyć się jazdą , efektywnie uczyć nowych ewolucji oraz walczyć z własnymi słabościami a nie ze sprzętem i trudnymi warunkami na stoku, które w naszym kraju zdążają się bardzo często.
Dlatego tak ważny dla każdego narciarza i snowboardzisty, niezależnie od poziomu zaawansowania jest porządnie przygotowany sprzęt na którym jeździ.
Jak możemy o niego zadbać?
Otóż wyróżniamy dwa zasadnicze sposoby serwisowania nart i desek snowboardowych. Jest to serwis maszynowy i serwis maszynowo – ręczny.
Usługi serwisowe na maszynach są najpopularniejsze, ponieważ jak sama nazwa wskazuje większą część pracy wykonuje automat, w konsekwencji powoduje to oszczędność czasu, czego skutkiem jest stosunkowo atrakcyjna cena świadczonej usługi.
Ostrząc krawędzie jak i smarując ślizgi tylko na maszynach nie zadbamy jednak o nas sprzęt w sposób kompleksowy i w pełni profesjonalny. Do tego celu służą natomiast specjalne narzędzia ręczne, dające o wiele lepszą jakość wykończenia i możliwość indywidualnego przygotowania pod konkretnego jeźdźca. Tuning ręczny głównie stosowny jest w sporcie, jednak doceni go każdy, nie zależnie od poziomu zaawansowania i ilości dni spędzonych na śniegu w ciągu roku.
W praktyce okazuję się jednak, że w ciągu eksploatacji sprzętu krawędzie i ślizg serwisowane tylko w sposób ręczny tracą od spodu swoją optymalną geometrię, co z kolejnym serwisem przekłada się na ich coraz gorszą jakość „trzymania”.
Jak osiągnąć najlepszy efekt?
Podstawą jest wyrównany i gładki ślizg. Jest on bazą do dalszej, prawidłowej pracy nad sprzętem.
Splanowane od spodu krawędzie wraz ze ślizgiem, jednocześnie z naniesieniem na nim specjalnej struktury (rodzaj bieżnika) można wykonać tylko na profesjonalnej maszynie wyposażonej w kamień do nacinania struktur.
Dopiero tak przygotowany sprzęt nadaje się dalszej obróbki którą najlepiej już wykonać ręcznie. W ten sposób możemy uzyskać:
- Precyzję utrzymania jednego kąta ostrzenia bocznego krawędzi na całej jej długości, co na wielu przestarzałych i nieregulowanych maszynach w polskich ośrodkach narciarskich jest trudne do osiągnięcia
- Oszczędne zbieranie materiału krawędzi, tylko niezbędną grubość.
- Możliwość dokładnego podwieszenia (podcięcia) krawędzi od spodu na mniejszy lub większy kąt, powodując tym samym, że narty będę bardziej agresywnie lub spokojnie reagować na impulsy narciarza
- Dzięki specjalistycznym narzędziom możliwe jest bardzo precyzyjne szlifowanie krawędzi do momentu uzyskania bardzo gładkiej powierzchni, co z czego wynika prawdziwa ich ostrość. Tak wypolerowana krawędź zdecydowanie dłużej pozostaje ostra.
- Możliwość dostosowania charakterystyki ostrzenia krawędzi do stylu jazdy i przeznaczenia sprzętu.
- Warto regularnie serwisować (podostrzać i smarować) sprzęt w ręczny sposób, nie doprowadzając do całkowitego stępienia krawędzi. Przedłużamy wtedy znacząco jego żywotność.
- Ręczne smarowanie sprzętu specjalnym żelazkiem powoduje pełną penetrację i wsiąkanie smaru w ślizg, czego nie da się uzyskać na maszynie, gdzie narta przesuwa się po gorącym wałku, smar od razu zastyga na powierzchni ślizgu i nie wnika w głąb. W efekcie ślizg szybciej się wysuszy.
- Dla bardziej wymagających możliwe jest indywidualne sportowe smarowanie nart specjalnymi smarami fluorowymi.